Hjernen er en muskel, der dagligt skal trænes – også i alderdommen. Skotske forskere har fundet ud af, at hjernens aldring kan mindskes, hvis den holdes i gang med sprogstudier.
Forskerne fra universitetet i Edinburgh tog udgangspunkt i intelligenstests, der var udført på 262 borgere tilbage i 1947. Deltagerne var dengang elleve år gamle, og de samme deltagere blev interviewet og intelligenstestet mellem 61 og 63 år senere.
Alle deltagerne talte to sprog, hvilket i sagens natur er knap så almindeligt i Storbritannien som herhjemme. Et tidligere studie har vist, at tosprogede statistisk udvikler demens senere end mennesker med ét sprog. Så det interessante for forskerne var at finde ud af, om intelligente mennesker blot har større tendens til at lære flere sprog – eller om selve lærdommen bidrager til intelligensen i alderdommen.
Forskerne kunne da også se, at de tosprogede havde bedre kognitive evner end det forventede niveau i forhold til testen fra 1947. Det var især læseevner og den såkaldt generelle intelligens (g-faktoren), der var i top hos de aldrende tosprogede – og tilsyneladende bedre end man havde kunnet forvente i 1947. Sproglærdommen havde altså tilsyneladende udviklet deres intelligens.
195 af deltagerne havde lært et ekstra sprog, før de fyldte 18, mens 65 havde lært det senere i livet. Tidspunktet for sprogstudierne havde ingen betydning for deltagernes kognitive evner i alderdommen.
– Resultaterne har stor relevans i praksis. Millioner af mennesker over hele kloden lærer et andet sprog senere i livet. Vores studie viser, at et ekstra sprog er en fordel for en aldrende hjerne – selvom færdighederne først tilegnes som voksen, siger Dr. Bak, der er ansat på universitetet i Edinburgh og medforfatter til studiet, til BBC.
Studiet er offentliggjort i lægetidsskriftet “Annals of Neurology”.
Kilde: BBC.com