Det er sundheden, der vejer tungest, når børnefamilierne vælger økologiske fødevarer viser ny undersøgelse.
Der er flere grunde til at vælge økologi, når der stoppes fødevarer i indkøbskurven. F.eks. kan moralske overvejelser om bæredygtighed og dyrevelfærd betyde en del, men når børnefamilierne vælger økologi, er det frem for alt i spørgsmålet om børnenes sundhed, man finder årsagen.
En undersøgelse foretaget af Fødevarestyrelsen i 2009 viste, at der i 53 pct. af den ikke-økologiske frugt og grønt i danske butikker var pesticidrester. Pesticidrester, der ifølge videnskaben ikke skulle rumme nogen fare – men hvorfor indtage gift i små mængder, når man kan være helt fri? Det synes at være ræsonnementet hos børnefamilierne.
Det er Coop og Økologisk Landsforening, der bestilte undersøgelsen af holdningerne til økologi. 2.045 repræsentativt udvalgte danskere deltog i undersøgelsen, der blev udført af FDB Analyse. Undersøgelsen bekræftede, at der sker noget særligt med menneskers holdning til økologi, når de får deres første barn.
– Vi vil det bedste for vores børn. Så når man får sit første barn, sker der ofte en ændring i ens argumenter og motiver for køb af fødevarer. Undersøgelsen viser, at et stærkt motiv for børnefamiliernes fokus på økologi er at undgå flest mulige, potentielt skadelige stoffer. De bruger deres sunde fornuft og handler efter et forsigtighedsprincip om, at det er er bedre at undgå disse stoffer helt end at satse på, at de ikke er skadelige, siger Gitte Hvoldal, der er projektleder i Økologisk Landsforening.
Undersøgelsen viser også, at dyrevelfærd er den primære årsag til at vælge økologi hos dem, der ikke har børn. Her er sundheden ikke den væsentligste årsag for at vælge økologi. En del af forklaringen kan måske findes i, at mange børnefamilier ikke har råd til at vælge det forholdsvis dyre økologiske kød, men de vælger i stedet økologien i grøntafdelingen. Derfor har mange børnefamilier slet ikke råd til at tænke så meget i dyrevelfærd, som de gerne ville.
Når man kigger på kvinder og mænds holdning til økologi, er der også generelle tendenser. Mænds argumenter for valget af økologi er som oftest miljøhensyn og kvalitet, mens kvindernes argument oftest handler om sundhed og dyrevelfærd.
Coop, der driver Kvickly, Fakta og Brugsen, har i et samarbejde med Økologisk Landsforening lavet en kampagne de senere år, som er rettet mod familier med børn i skolealderen. Kampagnen er støttet af EU-midler. Det er hensigten med kampagnen at få børnefamilierne til at fastholde interessen for økologi efter at børnene er begyndt i skole. Kampagnen har været en succes, da salget af økologi til denne målgruppe blev forøget med 67 pct. på ét år. Kampagnen omfatter også en hjemmeside, www.oko.nu, hvor børn og unge kan finde opskrifter, spil og historier om figurerne Hugo og Asta og deres oplevelser med sund mad. Der er også en konkurrence, der slutter den 1. september, hvor man kan vinde en tur i Zoo for en hel skoleklasse.