Nyheder

Dårlig og billig mad til Danmark

28. juni 2016

De fødevarer, som de andre ikke gider have, kan sendes til Danmark. Sådan ser flere leverandører på Danmark. Et sted som tager imod alt det, de andre synes, er for dårlig kvalitet og indeholder for meget fedt eller er for vandet.

Er det lav pris eller høj kvalitet der er vigtigst? Tendensen tyder på, at danskerne tænker mere på billig mad i forhold til resten af Europa. Her er leverandørernes indtryk, at det er nemmere at sælge produkter af dårlig kvalitet i Danmark.

 

Discountkæder presser prisen

Vandet juice og kød med meget fedt – det tager vi gerne, så længe det er billigt. Det er indtrykket fra leverandørerne til de danske supermarkeder, skriver Politikken.

Ekstern lektor ved CBS, Per Østergaard Jacobsen, ved fra flere udenlandske leverandører, at Danmark ses som Europas skraldespand på det område.

– Der er mange af de her discountkæder, der presser mærkevarevirksomhederne til at levere billige varer, som kvalitetsmæssigt er dårlige. De giver udtryk for, at i Danmark er man meget fokuseret på prisen og ikke så meget på kvaliteten, siger Per Østergaard Jacobsen.

– Altså man kan sælge nogle produkter i Danmark, som ikke kan sælges i andre lande, fordi kvaliteten er for dårlig til den smag og de forventninger, som de landes forbrugere har. Men det er muligt at sælge i Danmark, fordi prisen så er ekstremt billig, siger han.

 

Konsekvensen af billige varer

Når vi køber billig mad er det tit på bekostning af noget andet, og derfor ser Per Østergaard Jacobsen også en klar konsekvens.

– Det handler jo om kvalitet. Så når prisen skal være lav, får vi i nogen grad dårligere produkter, som måske har et højere fedtindhold eller har en række syntetiske tilsætningsstoffer og e-numre. Kvalitet og pris har absolut en sammenhæng, siger Per Østergaard Jacobsen.

 

Vi skifter langsomt kurs

Selvom vi betragtes som Europas skraldespand, findes der også mange danske forbrugere , som er opmærksomme på, hvad de køber af mad. Per Østergaard Jacobsen ser en stigende gruppe af befolkningen, som er mere bevidste om, hvad de kommer i indkøbsvognen.

– Det er ikke til at sige, hvilken gruppe, der bliver den største. Vi er i et slags krydsfelt, som er i bevægelse, siger Per Østergaard Jacobsen.

Han understreger, at der endnu ikke er lavet et studie, som påviser denne tendens. Han hører det fra virksomhederne i forbindelse med forskningsprojekter om markedsføring og detailhandel, som han har deltaget i.

 

Kilde: Berlingske: ”Danmark er Europas skraldespand for billig mad”

Forrige artikelElbiler: Hvor bliver Danmark af?

Næste artikelEffektivt mod kræft at booste immunforsvaret