Økologien lider ikke under den økonomiske krise. I 2011 fik omsætningen af økologiske varer atter et nøk opad.
Økologiens stadige succes er til at få øje på i dagligvarehandelen. Hvor økologi førhen var noget, der skulle opsøges i specialbutikker eller udvalgte supermarkedskæder, kan man nu også i discountbutikkerne få et righoldigt udvalg af økologi. Økologi er blevet mainstream.
Den økologiske omsætning topper
I 2011 nåede den økologiske omsætning et nyt højdepunkt: 7,5 mia. kroner eller 1350 kroner pr. dansker.
Det er naturligvis supermarkeder, discountbutikker og øvrige varehuse, der er ansvarlig for størstedelen af omsætningen, men danskerne køber i stigende grad økologi gennem gårdbutikker og abonnementsordninger. Økologi er også på hastig fremmarch i kantiner og på restauranter.
Det økologiske spisemærke
Landbrug & Fødevarer skabte for år tilbage “Det Økologiske Spisemærke”, der kan vise hvor stor en andel af maden, der er økologisk. Restauranter og kantiner kan få tildelt henholdsvis bronze-, sølv- eller guldmærket alt efter økologiandelen. På trods af bøvlet med at udregne og blive godkendt til enten bronze-, sølv- eller guldmærket, er der flere og flere steder, der har søgt og fået et gyldent økomærke til indgangspartiet. I begyndelsen kiggede man kun på spisestedernes udgifter til henholdsvis økologi og ikke-økologi, hvilket medførte voldsom kritik. Ifølge kritikerne betød det nemlig, at få kostbare, økologiske varer i sortimentet kunne udløse et bronzemærke, skønt kun ganske få procent af maden rettelig var økologisk. Men i dag tæller økologiske kartofler væsentlig mere end økologiske krydderier. Det har gjort mærkningen mere troværdig og dermed mere eftertragtet.
Så økologiens fortsatte fremgang kan også forklares med udviklingen i personalekantiner og i restaurationsbranchen. Den økologiske markedsandel er vokset hvert eneste år siden begyndelsen af 90’erne, hvor man begyndte at registrere omsætningen særskilt.
Fortsat fremgang for økologien
Man forventer en fortsat fremgang i de kommende år. Regeringens målsætning om at mindst 60 pct af de offentlige måltider skal være økologi vil smitte af på omsætningen, da det hidtil primært har været de private kantiner og restaurationer, der trak læsset.
Særligt vestjyderne købte mere økologi i 2011 end året før, men de har også en del at indhente, hvis de skal matche forbrugerne i hovedstadsområdet. Mens esbjergenserne køber omkring 5 pct økologi i snit, er procentdelen i Storkøbenhavn gennemsnitligt 12,5.
Kilde: Ritzau, Landbrug & Fødevarer