Med de nyeste tal fra dagligvarehandlen står den samlede øko-omsætning til at lande på omkring 4,5 milliarder kroner i 2008. I 2004 lå den på lidt over to milliarder. Økologisk Landsforening forventer, at væksten fortsætter, og at salget vil være fordoblet igen i 2013.
Løbende rapporter fra dagligvarekæder og øko-virksomheder til Økologisk Landsforening peger på en samlet fremgang på minimum 30 procent i salget hidtil i år, og på trods af den generelle økonomiske afmatning i samfundet fortsætter væksten i det økologiske salg. Det er blandt andet småbørnsfamilierne, der i stigende grad vælger at købe økologisk til deres mindste.
– De danskere, der har bestemt sig for, at kvalitet og sundhed er vigtige i familiens fødevareindkøb, holder fast i økologien. De vænner sig til at købe rene og sunde fødevarer, og de oplever, at økologiske varer ofte smager væsentlig bedre. Og sundhedsbølgen er først lige ved at tage fart nu, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.
Samtidig gør det øgede udvalg af økologiske varer i dagligvarekæderne, at flere vælger økologi: – Det er en positiv spiral, der er i gang for tiden. Der kommer et større og større udbud af økologiske varer i butikkerne, dermed bliver det nemmere og mere inspirerende at handle økologisk, så stiger salget, og det giver plads til nye produkter i sortimentet. Derfor oplever folk, at økologien konstant byder på mange nye spændende fødevarer, forklarer Henrik Hindborg.
Økologisk Landsforening forventer en ny fordobling af salget i perioden fra 2008 til 2013, hvor øko-salget så vil nå op på ni milliarder kroner.